Spekkedikken bakken 30-12-2014

Geurige traditie met modern wafelijzer.



Dit jaar bak ik voor het eerst spekkedikken. Spekkedikken worden tegenwoordig niet vaak meer gebakken. Het zijn hoofdzakkelijk ouderen of verenigingen die ze om deze tijd nog bakken.

Het beslag voor spekkedikken heeft een bruinige kleur en het ruikt een beetje zuur. Dat is typerend voor het roggemeel dat erin verwerkt is. Eigenlijk ziet het er helemaal niet zo lekker uit, maar zodra het licht sissend op het hete wafelijzer ligt, komt er een heerlijke geur vrij: zoet en hartig tegelijk. Het is de geur van echte ouderwetse spekkedikk'n, een soort kleine pannenkoekjes met dunne plakjes spek en harde worst erin. Ze worden echter niet in een koekenpan gebakken, maar in een wafelijzer. Deze specialiteit wordt vooral in de Veenkoloniën gegeten. Een spekkedik, ook wel spekdik of spekdikken genoemd, is een gerecht voor Oud en Nieuw, net als oliebollen. Vroeger rook elke boerenkeuken op oudejaarsdag naar spekkedikk'n. Het waren voornamelijk de mannen die de pannenkoekjes bakten. De traditionele gietijzeren wafelijzers waren flink zwaar en er was best wat spierkracht voor nodig om ze in het vuur te houden. Daar kwam bij dat er 's winters op het land niet zo veel werk te doen was, waardoor de mannen ook de tijd hadden om te bakken. Toen er elektrische ijzers op de markt kwamen, konden ook de vrouwen aan de slag.

De droge wordt

Het vet spek

Het wafelijzer



























Maar wat men ook eet tijdens Oud en Nieuw ik wil al mijn bezoekers een hele goede jaarwisseling wensen maar bovenal een gezond 2015.

5 opmerkingen:

  1. Ik schuif aan, Noortje !
    'n Goede gezondheid en een schepje geluk !
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lijkt me héél apart! Zou er best weleens willen proberen hoor! :-)
    Heb wel even opgezocht waar die veenkoloniën precies waren.. maar dat is dus het noorden van het land.. je hebt dat niet vanuit de Hoeksewaard meegenomen naar daarginds begrijp ik!
    't Was bij m'n zussie in Zwijndrecht waar ik de jaarwisseling vierde met een hele bups familie weer heel gezellig.. 'k ga er natuurlijk nog wel wat van laten zien op m'n blog! :-) Wij eten traditiegetrouw mijn kippenpastei (recept van m'n schoonmoeder!).. maar dit keer heb ik er maar eentje van de twee afgebakken ter plekke.. iedereen zat al zó vol van alle hapjes, het zou zonde geweest zijn die pie ook nog erbij te zetten op het buffet.
    Heel mooi nieuw jaar hè Noortje.. met heel veel mooie wandeltochten!
    Groetjesss!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is een echt oud streekgerecht hier. Ze worden alleen nog maar gebakken door ouderen. Ik heb ze dit jaar voor het eerst zelf gebakken. In het verzorgingshuis waar ik werkte was het tegen Oud en Nieuw altijd een activiteit met de bewoners.
      Echt bijzonder vind ik ze eigenlijk niet maar het hoort er een beetje bij. Heel vroeger was het ook iets wat ook goed voedde bij de boerenarbeiders die het hier toch al niet erg breed hadden in de winter.

      Wij waren tijdens de jaarwisseling in Winschoten bij de oudste zus van manlief. Ook heel gezellig en ook wij zaten vol van allerlei hapjes. Dat wordt weer lijnen de aankomende weken want tijdens de feestdagen eet ik toch altijd veel te veel ondanks dat ik me voorneem dit niet ge doen.

      Verwijderen
    2. Ja, dat dacht ik al.. béétje feestelijker dan een gewone boterham met spek, maar voedzaam moest het zijn in die dagen hè!
      Tradities zijn om doorgegeven te worden hè.. ook al vinden we het niet echt heel erg lekker, het hoort er gewoon bij. En als niémand het meer doet worden die dingen vergeten en het is toch cultureel erfgoed.. daar moeten we zuinig op zijn.

      Ah ja.. maar daarom zijn het ook FEESTdagen hè.. als je dán al op de lijn moet letten zou het half zo feestelijk niet zijn hahaha!

      Verwijderen