Nedmag Moonlightwalk Veendam 22-09-2017

Enkele maanden terug las ik in ons streekblad dat op vrijdagavond 22 september de eerste editie van de Nedmag Moonlight Walk zou plaats vinden. De Moonlight Walk zou een avondwandeling zijn met onderweg allerlei tussenstops voor hapjes, drankjes, muziek en theaterperformances. De opbrengsten van het inschrijfgeld (€ 10,-) zou volledig naar het goede doel gaan: de kinderboerderij in Borgerswold voor een speeltoestel. 
Het leek me toen al een leuke tocht om in mijn eigen gemeente te wandelen. Toch dacht ik er van de week pas weer aan toen het opnieuw in het streekblad stond en ik schreef me dus toen direct maar on-line in.
De Nedmag Moonlight Walk werd georganiseerd door de Lions Club Veendam. Nedmag, een bedrijf in Veendam dat magnesiumzouten uit de bodem haalt, was de hoofdsponsor van het evenement. Vandaar de naam Nedmag Moonlight Walk. Verder werd de walk ook gesponsord door nog een heleboel andere bedrijven zodat alle kosten gedekt konden worden.

Het was die vrijdag heerlijk weer en ik was al ruim van te voren op het Museumplein waar het op dat moment nog erg rustig was. We zouden pas om 20.30 uur gaan starten.
Op het Museumplein bevindt zich het Veenkoloniaal museum en het standbeeld van Anthony Winkler Prins.
Anthony Winkler Prins is vandaag de dag bij de meesten vooral bekend van de naar hem vernoemde encyclopedie, maar in Veendam wordt hij nog steeds om heel veel meer zaken geëerd. De Rijksscholengemeenschap is naar hem vernoemd en in het Veenkoloniaal Museum herinneren nog veel zaken aan deze productieve man. Veendam is niet alleen de plaats waar hij een deel van zijn leven heeft gewoond, ook realiseerde hij voor zijn gemeente een hogere burgerschool, een Latijnse school voor meisjes en een Kweekschool voor onderwijzers en onderwijzeressen. Hij was bij de loge L'Union Provinciale in de vrijmetselarij ingewijd. Winkler Prins was in 1878 medeoprichter van de vrijmetselaarsloge Het Noorderlicht te Veendam, waarvoor hij enkele gedichten en gezangen schreef. Op 31 oktober 1879 richtte hij met andere notabelen de Eerste Groninger Tramway-Maatschappij op. Deze zou op den duur de langste paardentramlijn van Europa onderhouden.

 bron: internet
Toen ik me aanmeldde kreeg ik een soort glow in the dark ketting die ik net als de meeste wandelaars om mijn nek deed. Ik had nog tijd genoeg om koffie te drinken in de hal van het cultureel centrum waar al verschillende wandelaars ook wat zaten te drinken.
Het werd intussen steeds donkerder en het Museumplein werd steeds voller. Er werd gezegd dat er iets meer dan 800 wandelaars mee zouden wandelen en dat we in groepen van 100 zouden starten met een voorloper er voor. Dit om te voorkomen dat er opstoppingen zouden ontstaan bij de optredens, etc.




















Ik zorgde ervoor dat ik goed vooraan stond en met de eerste groep kon starten. Eerst kregen we nog een warming-up en daarna begon ik aan de wandeling van ca. 6 km.
We hadden nog geen 10 meter gelopen of het draaiorgel Zwarte Dorus stond er al te spelen.
Onderweg kwamen we wel 16 tussenstops tegen waar we konden genieten van muziek. Soms was het een drukte van belang. Het was maar goed dat de route ook voorzien was van pijlen want doordat men soms wat langer bij een optreden bleef staan was de voorloper en een gedeelte van de groep al weer verder.
 
Door zo'n tocht in je eigen gemeente te wandelen kwam ik nog iets te weten wat ik niet wist. 
In Wildervank is sinds 2014 Brouwerij Wildervank actief. 
De bieren schijnen ondertussen verkrijgbaar te zijn op verschillende plaatsen in Noord-Nederland. Brouwerij Wildervank is gestart met drie verschillende bieren: Wildervanker Blond, Wildervanker Tarwebier en Wildervanker Gember, maar schijnt ondertussen al veel meer op de markt gebracht te hebben. Wij mochten iets van het bier proeven. 
 
Het viel me op dat er langs de route veel lichtje, vuurkorven, kerstverlichting (waar o.a. deze arrenslee op het dak van een auto) etc. te zien was. Later hoorde ik dat de bewoners langs de route een brief hadden gekregen met het verzoek om de route op te vrolijken met lichtje etc.
Hoewel deze foto niet scherp is vind ik het toch leuk om te laten zien hoe enthousiast sommige bewoners geweest waren met het versieren met lichtjes van de route 
We gingen door een kerk waar we konden genieten van ballet. Veel wandelaars namen even plaats in de banken om van het optreden te genieten.
De route ging weer verder en ik zag allang geen voorloper meer maar de pijlen wezen me goed de weg. Ik kwam door  sportschool "Oxygym" welke ook een van de sponsoren was.  Hier werd ook een demonstratie in een zaal gegeven van ik denk streetdance.
Na hier even gekeken te hebben ging ik weer verder en niet zo erg veel later kwam ik een stand van Bkkerij Geertsema tegen waar we een heel lekker stukje van een soort gebak mochten nemen. Intussen luisterde ik naar de Operettevereniging Veendam-Wildervank.
Hierna voerde de route de wandelaars door een wel heel donker onverhard paadje en was er een soort heks neergezet. Ook werd er steeds op een, meen ik, vuvuzela geblazen.
Ik was blij dat ik een app van een zaklantaarn op mijn smartphone had want het pad was moeilijk te zien en ik had deze keer geen wandelmaatjes bij me die konden voorkomen dat ik eventueel zou vallen.
Bij het winkelcentrum Sorghvliet kregen we van de Jumbo chocolademelk met een speculaasje. Ook stond daar een zangkoor wat een optreden gaf.
Nadat ik hier even gestaan had ging ik weer verder en kwam bij een shantykoor.
Bij de wandeling waren wel 16 tussenstops waar iets te horen of te zien was. Zo ook een optreden van vuurvreters.
Vlak bij de vuurvreters konden we een broodje met een hamburgertje krijgen wat ons werd aangeboden door slagerij Westerman, ook een van de sponsoren. Nu dat wilde er best in.
Niet veel later kwam ik bij een goochelaar langs die net met zijn act begon. De goochelaar had veel toeschouwers en het was dan ook maar goed dat we in verschillende groepen hebben moeten starten want anders zouden velen niets hebben kunnen zien van de act.
Bij de Sorghvliethal gaf s.v. Clias een demonstratie rhönradturnen. Soms ontlokte dat heel wat kreten bij de toeschouwers want het zag er soms wel heel erg eng en gevaarlijk uit. Ik had zelf eigenlijk nog nooit van deze vorm van turnen gehoord.
Nu zou het niet lang meer duren of ik kwam weer bij het Cultuur centrum Van Berensteyn uit. Toch heb ik ook deze keer aan het eind weer een pijl gemist bleek achteraf zodat ik 100 meter van de route heb afgesneden.
 Alles was goed georganiseerd en veel bewoners langs de route hadden hun best gedaan om de route te verlichten. Ook de sponsoren hebben prima hun steentje bijgedragen zodat de hele opbrengst naar het goede doel kon gaan.
Ik vond het lastig om goede foto's in het donker te maken maar om iets van de sfeer te laten zien heb ik toch wat foto's geplaatst.
De totale opbrengst voor speeltoestellen voor de kinderboerderij was €8190,-

14 opmerkingen:

  1. Oooh.. zó leukkkk! en de mensen aan de route hebben ook zo leuk meegewerkt met al die lichtjes overal! Leek me echt super om daar mee mee te hebben kunnen wandelen, zo in je eigen stad ook nog!
    Maar dat afsnijden.. dat gebeurt nu toch wel héél erg veel hè.. te veel om toevallig te zijn?? :-PPP hahahahaha!
    Groetjesss!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was een pracht tocht eigenlijk meer een belevingstocht. Ik heb er echt heel erg van genoten.
      Het gekke is dat ik alleen afsnijd als ik bekend ben waar er gewandeld wordt. Als ik dan bijna aan het eind ben neem ik aan dit zal de route wel zijn en let ik niet meer op de bordjes.
      Het begon met het afsnijden op dat stukje gras voor de finishlocatie van de Diamanttocht naar langzamerhand worden de stukjes steeds groter, ha,ha.

      Verwijderen
    2. Hihi.. als je het zelf maar weet hè hahahahaaa! Aaach.. ik bleek zonder het te weten wel zo'n 2km op die 10km-tocht voor KIKA in Bilthoven te hebben afgesneden.. je bent zo erg nog niet hahahaha!

      Verwijderen
    3. Zo gek heb ik het nog niet gemaakt. Wel heb ik een keer te veel kilometers gelopen. Niet goed op de bordjes gelet en de bordjes bij een splitsing voor een langere afstand in eerste instantie gevolgd. Volgens wandelaars die bekend in dat bos waren kon ik binnendoor wel weer op de goede route komen maar dat toch maar niet gedaan. Gewoon weer teruggelopen naar de splitsing. Te bang dat ik de weg helemaal kwijt zou raken.

      Verwijderen
  2. Oooh.. maar dát heb ik ook al zo vaak voor gehad.. één keer bij de Furieademars in Maassluis.. de enige afstand die vanaf de start een andere kant op begon, was de 15km die ík wilde doen.. kwam er na zo'n 3km achter dat m'n routepapier helemaal niet klopte, was gewoon op de pijlen aan het lopen.. maar bij de eerste splitsing zag ik dus dat er helemaal geen 15 bij stond..! Ook helemaal terug naar de start en opnieuw begonnen.. zie ik net voor het einde een pijltje over het hoofd omdat ik net wat liep te drinken..! Nóg een paar extra kilometers.. denk dat ik er 25 gelopen heb toen.. was wél moe hahahaha!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit overkomt mij meestal als ik geen wandelmaatje(s) bij me heb. Het lijkt er op dat ik ze altijd nodig heb. Is het niet om me te helpen bij obstakels op het pad dan wel voor de juiste route.

      Verwijderen
  3. Wat een toffe tocht, Noortje !
    Je logje/foto's -> sfeervol !
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was zo sfeervol dat kunnen de foto's echt niet weergeven.

      Verwijderen
  4. een geslaagd en sfeervol evenement Noortje

    met voor elk wat wils..

    avondtochten zijn hier wel heel uitzonderlijk, tenzij rond Halloween en Kerst...

    bij de "Winkler Prins." had ik nooit gedacht dat het een persoonsnaam was...

    groeten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een avondtocht is hier ook eigenlijk uitzonderlijk of het moet een avondvierdaagse zijn.
      Dat je nu weet dat Winkler Prins een persoon was is natuurlijk mooi meegenomen. Ik vind dat je je kennis door het lezen van verschillende blogs vaak kan vergroten.

      Verwijderen
  5. Het wordt tijd om een keer weer samen te lopen, haha. Had wel met je mee gewild, lijkt een leuke tocht geweest te zijn. gr. Janny

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had het natuurlijk even op wandelmaatjes WhatsApp moeten zetten, stom.

      Verwijderen
  6. ballet in een kerk: heb ik nog niet meegemaakt.
    Vrolijkt de boel wel een beetje op, denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had ook nog nooit een ballet in een kerk gezien maar het waswel leuk

      Verwijderen